Bolivia

1 oktober 2015 - Santa Cruz, Bolivia

Bolivia, het land van de mooie natuurgebieden, de warmte en de kou, van de amazone tot aan de salar de Uyuni, van de grote hoogte, de mooie koloniale gebouwen in Sucre en de armoedige buitenwijken van de grote steden en afgelegen dorpjes.

Weer een compleet ander land om te bezoeken. De afstanden die we afgelegd hebben waren veelal lang en niet erg comfortabel. Maar de belevenissen en het landschap wederom indrukwekkend.

La Paz was de eerste grote stad die we bezochten, het verkeer in la Paz gaat zo traag, dat er besloten is tot de aanbouw van meerdere Teleferico’s over de stad. In totaal wil men er 6 bouwen (totale kosten $450 miljoen). Toegegeven, het uitzicht is mooi en voor sommige mensen is het een goedkope en snelle manier van transport, voor anderen zal het hun uitzicht belemmeren en weer anderen vinden dat deze miljoenen ergens anders in geïnvesteerd moeten worden. Door een wandeltour door de stad te maken, krijg je meer inzicht in het marktleven, de gevangenis van La Paz en het rechtssysteem (of eigenlijk het ontbreken hiervan), de geschiedenis en de meningen over president Morales.

In de amazone, waar we een jungle tour deden, zagen we vooral veel kleine beestjes (volgens mij hebben we in ons leven nog nooit zo veel insecten gezien), maar ook een paar grotere, 2 tarantula’s, wilde zwijnen, Angso zag een gordeldier en vele kleurrijke vogels. De uitleg van de gids over de geneeskundige werking van de planten was erg interessant en wij verbaasden er regelmatig over hoe goed de gids zijn zintuigen waren, aangezien hij alle dieren supersnel opmerkte, terwijl wij maar liepen te turen.

Ook de salar de Uyuni stond op ons wensenlijstje. Erg toeristisch, maar dat is natuurlijk niet voor niets, want het bezoeken van de salar is ook echt de moeite waard. Mooie, grote, oude cactussen op isla Incahuasi, die per jaar maar 1 cm groeien, prachtige flamingo’s, heel veel alpaca’s/vicuna’s en kleurrijke meren. Op de laatste dag waren wij erg dankbaar ons op te kunnen warmen in een hotspring, na het overnachten in een ijskoud hotel, het zouthotel van de nacht ervoor was eigenlijk nog niet zo gek.

De mensen in Bolivia kwamen op ons wat meer gesloten over dan in Peru. Het bestaan is voor velen best zwaar en de mensen lijken hierdoor wat meer ‘gehard’. Het land heeft veel contrasten, in de natuur, maar ook de inkomensverschillen zijn groot.

Tijdens de mijntour in Potosí kan je in het kort ervaren hoe zwaar en gevaarlijk het leven van een mijnwerker is. Sommige jongens beginnen al op 16 jarige leeftijd aan dit ongezonde werk en om dit vol te kunnen houden wordt er door velen op cocabladeren gekauwd (300, aldus onze gids) of sterke drank gedronken (alcohol 95%).

Daarnaast waren we verbijsterd over de natuurvervuiling. Grote hoeveelheden afval worden in de natuur gedumpt. Overal ligt plastic. Het is duidelijk zichtbaar dat Bolivia een van de armste landen van Zuid Amerika is. Overal zijn bedelaars (ook moeders met kinderen) en kinderen die al jong aan het werk moeten, lijken eerder regel dan uitzondering te zijn. Gelukkig zijn er een aantal goede doelen, waarbij de lokale bevolking intensief betrokken wordt en/of die uiteindelijk zelfvoorzienend zijn.

Twee voorbeelden die ons raakten:

“In 1994 was ik als reisleidster met Nederlandse toeristen in Bolivia. Met de Boliviaanse gids Eduardo, zoon van een omgekomen mijnwerker, daalden we af we in de donkere stoffige (zilver)mijnen van Potosí om te zien hoe hier nog elke dag onder middeleeuwse omstandigheden gewerkt wordt. Toen we 3 uur later uitgeput weer buiten stonden, waren we geschokt. Wat we gezien hadden was te erg om waar te zijn en we konden niet zomaar weggaan uit Potosí, zonder iets voor deze mensen te doen. Dat wij konden gaan douchen en eten en onze rondreis zouden voortzetten was een te groot contrast met het lot van de mensen die hier dag in dag uit afdaalden in een hel… We besloten ter plekke dat we iets voor deze mijnwerkers wilden doen, we konden ze niet met lege handen achterlaten. Maar wat was wijs?”

“BiblioWorks promotes education and literacy in communities in need. We believe that healthy communities require healthy minds. That's why we have been building libraries, supplying books and training librarians in the poorest communities of Bolivia since 2005. As a 501(c)(3) non-profit, our funding comes from donors like you. We are not a religious or political organization”

Mocht je nog wat geld over hebben, hierboven twee suggesties waarvan wij denken dat het goed besteed wordt.

Op 28 september was de datum aangebroken dat we weer naar huis moesten. Na 5 maanden reizen en daarbij vele prachtige plekken te hebben gezien, spannende momenten te hebben beleefd, van en over nieuwe culturen te hebben geleerd, voedselvergiftiging, frustraties, bijzondere ontmoetingen en vele indrukken was het goed om weer naar ons Nederland terug te keren. Voor nu zijn we verzadigd, maar er staan nog steeds een aantal bestemmingen op ons lijstje die we zeker nog een keer willen zien….

Op het moment dat je in Nederland aankomst realiseer  je je dat je jezelf gelukkig mag prijzen met de mooie wegen, goede gezondheidszorg, warme douche, het gezonde eten en onze lieve familie, vrienden en kennissen. Ja, jullie dus.

Bedankt voor de betrokkenheid en leuke reacties en we hopen jullie natuurlijk gauw in levende lijve te zien.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Truida:
    1 oktober 2015
    Genoten van het 'meereizen' op afstand en zu ZO blij dat jullie weer veilig 'in de buurt' zijn, en we zelfs een poosje samen onder één dak kunnen wonen!!
  2. Krista:
    1 oktober 2015
    Mooi afsluitend verhaal en wederom prachtige foto's! Welkom thuis!
  3. Ger:
    2 oktober 2015
    Mooi verhaal weer! Ik kan me voorstellen dat je dan weer blij bent om thuis te zijn. Welkom thuis.
  4. Jeanet van der Velde:
    5 oktober 2015
    Geweldig wat een prachtige reis en verhalen!
    Ondertussen alweer terug, wat gaat dat snel!
    Welkom thuis!

Groet, Jeanet van der Velde.
  5. Monique iwema:
    10 oktober 2015
    Wat een prachtige foto´s en interessante reisverslagen, ik heb jullie steeds gevolgd, wat een ervaring rijker. Ik hoop dat jullie je draai in NL een beetje kunnen vinden en wie weet tot ooit.
    Groetjes Monique
  6. Gina Ensing:
    22 oktober 2015
    Hallo Hanna en Angso,
    Ik was een beetje achter met het lezen van mijn mail en zo ook jullie reisverslag, omdat ik zelf ook weer een weekje weg ben geweest en de mail even gelaten voor wat het was.
    Maar goed om te horen dat jullie weer terug zijn in Nederland.
    Ik heb mee geleefd met jullie belevenissen. Nu de draai weer oppakken. Succes met alles en misschien tot ziens.
    Groetjes Gina.