Vietnam

4 juli 2015 - Hanoi (Ha Noi), Vietnam

Twee weken is een korte tijd voor Vietnam. Een prachtig land, mooie natuur, heerlijk eten (een foodtour is aan te raden) en hard werkende mensen.

We vlogen van Kunming naar Hanoi. In Hanoi kwamen we erg laat aan. De betaling van het visum op het vliegveld was nog best lastig, omdat je bij het visumbureau niet kan pinnen...(erg handig).

Het personeel van de hotels waar we verbleven was erg vriendelijk. De hartelijke ontvangst en de behulpzaamheid is absoluut een pluspunt. Het openbaar vervoer daarentegen, was regelmatig een strijd. Een keer werden we door een buschauffeur aan de kant van de snelweg eruit gezet, wij waren in de veronderstelling dat we in de stad zelf ergens bij een busstation eruit konden, maar dit was dus niet het geval. Vervolgens moesten we onderhandelen met een taxichauffeur, die 3 keer zoveel geld vroeg als dat de rit naar ons hotel zou moeten kosten. Zelfs na een paar keer met stemverheffing hem op zijn meter gewezen te hebben, weigerde hij zijn meter aan te zetten. Toen we het zo zat waren dat we op zoek gingen naar een andere taxi, ging de chauffeur akkoord met een redelijk bedrag.

Wat eigenlijk meteen opvalt in Hanoi als je nog nooit in Vietnam geweest bent, zijn de ontelbare scooters. En je blijft je verbazen over de dingen die er allemaal op een scooter kunnen; een andere scooter, een koelkast, een hond, 4 mensen enz.

De eerste tour die we geboekt hebben was die naar Cat Ba island en Lan Ha Bay, dit is het broertje van Halong Bay, maar iets rustiger. Hier hebben we een kayak en overnight tour gedraan. De rotsformaties van kalksteen waren mooi om te zien, vooral bij zonsondergang. Er zijn honderden eilandjes in halong bay en Lan ha bay.

Verder hebben we zowel een tour gedaan in Sapa en Bac Ha. Sapa is supertoeristisch, we maakten met een grote groep een wandeltocht en gingen maar weinig van de gebaande wegen. We kwamen dus regelmatig andere massa´s mensen tegen en de vrouwen en kinderen met handgemaakte kleding en sieraden bleven ons maar achtervolgen.

In Bac Ha een herkansing. Ook hier hebben ze namelijk mooie natuur en mooie rijst/maisvelden. De meeste mensen komen hier voor de populaire zondagmarkt. Maar wij arriveerden op een doordeweekse dag en dan is Bac Ha bijna uitgestorven. Toch vonden wij het een leuke bestemming. Het heeft maar liefst 11 volksstammen in de omliggende heuvels. We hebben een dagtour gedaan met een lokale gids van de Thay en hebben onder andere dorpen gezien van de flower H´Mong en de Thay stammen. In een woning van een zeer gastvrije man van de Flower H´Mong, kregen we zelfgebrouwde maislikeur (om 9 uur ´s ochtends) en werd er speciaal voor ons een traditionele volksdans opgevoerd. De kinderen van de Flower H´mong worden van jongs af aan geleerd hoe zij tassen en kleding moeten maken. Deze vrouwen dragen zelf ook erg mooie, kleurrijke kleding. De mannen werken veelal op het land. Onze gids vertelde dat meisjes op 14 jarige leeftijd soms al trouwen. Gelukkig is het nu wel mogelijk om onderwijs te krijgen voor de kinderen door de boarding schools die gebouwd zijn.

Bac Ha was al met al een leuke bestemming, waar we zelf ook nog even op de scooter rondgereden hebben. En ook nog uitgenodigd werden voor een bruiloft. Helaas konden we hier niet bij aanwezig zijn omdat we de volgende dag weer naar Hanoi moesten. We hadden graag meer gezien van de Ha Giang provincie en de rest van Vienam. We zullen dus een keer terug moeten komen.

Juli is overigens niet de beste tijd voor een bezoek aan het Noorden van Vietnam, het is dan net een sauna, maar dan buiten.

1. Krista:
    4 augustus 2015
    Wat een prachtige foto's weer! Echt leuk om jullie zo te kunnen volgen!
  2. Sanne:
    7 augustus 2015
    Jeetje joh wat maken jullie een hoop mee! Prachtige foto's allemaal! Enjoy!! X
  3. Jeanet van der Velde:
    16 augustus 2015
    Wat een geweldig reisverslag!
    Zo bijzonder, geweldig om het te mogen lezen!

Geniet ervan!

Groet, Jeanet
  4. Ger:
    19 augustus 2015
    Erg leuk verhaal weer om te lezen. Deze verhalen zijn net zo leuk als de foto's. Ik ben benieuwd naar het volgende verhaal.

Groeten, Ger