Tibet

14 juni 2015 - Lhasa, China

Chengdu

Op 12 juni hebben we hotpot gegeten met Lei Ling (Engelse naam: Sally). Je kon zelf een aantal stokjes uitzoeken die je wou eten en dit werd dan bereid. Het restaurant was blijkbaar erg bekend want we moesten een nummertje trekken en hebben sowieso wel drie kwartier moeten wachten. Dit was echter niet erg want Lei Ling was leuk gezelschap. We hebben een erg gezellige avond gehad en ook wat vreemde hapjes gegeten met een rare structuur, angso heeft de eendentong geprobeerd.

Tibet

Op 14 juni vlogen we vanuit Chengdu ‘s ochtends erg vroeg naar Lhasa.

Helaas was het niet mogelijk om de mount everst base camp tour te doen die we initieel wouden doen. Dus het werd een culturele tour van 8 dagen. Explore Tibet is een organisatie die volledig door Tibetanen wordt gerund en gebruik maakt van tibetaanse organisaties/bedrijven.

De Tibettour was absoluut de moeite waard. De informatie van onze gids Tashi was soms wat veel om in ons op te nemen, met al de verschillende leerscholen, buddha’s, verschijningsvormen, reincarnaties en dergelijke! Hij deed echter erg zijn best om alles zo goed mogelijk uit te leggen en was erg geduldig. Ons hotel bood uitzicht over Lhasa en het Potala Palace. We hebben natuurlijk het Potala palace en de Jokhang temple bekeken en daarnaast nog 4 andere kloosters. De beschermers van de buddha’s maakten vaak indruk, maar ook de grootte van de bouwwerken en de details. Ook de toewijding van alle buddhisten die de Kora van Bakhor street deden was erg indrukwekkend. De controleposten en aanwezigheid van alle politie in Tibet waren soms erg vervelend.

De natuur tijdens onze tour was 1 van de meest overweldigende natuurgebieden (meren, rivieren, gletchers, bergen) die we tijdens onze reizen hebben gezien. Wat hadden we graag een lange wandeling gemaakt of wat outdooractiviteiten gedaan. Helaas was de tour hier niet op ingericht. Namtso lake was onze laatste bestemming, wel erg koud, door de grote hoogte. Maar erg mooi. Overigens wel een erg smerig gebied door al het afval en het gebrek aan water. De natuur maakte veel goed.

Door de hoogte hadden we duidelijk meer moeite met ademhalen bij wandelingen en het inslapen, maar gelukkig niet meer dan een vervelend ongemak bij reizen op grote hoogte. Met onze italiaanse medereiziggers een gedeelte gezien van de zonsondergang en met een aantal monniken op de foto geweest. Geen heldere zonsopgang bij het Namtso lake, maar Hanna heeft ‘s ochtends toch een mooie wandeling gedaan. Onze tourgroep verdient een extra aantekening. De ita

1. Gina Ensing:
    6 juli 2015
    Hallo Hanna en Angso,
    Prachtig om te lezen wat jullie allemaal mee maken en zien tijdens de reis. De tijd gaat snel, geniet er maar van.
    Groetjes Gina.
  2. Jeanet van der Velde:
    8 juli 2015
    Wat ontzettend gaaf en indrukwekkend.
    Geweldig om jullie verhalen te mogen lezen!

Blijf vooral genieten!

Groetjes Jeanet