Van Pingyao naar Kangding

7 juni 2015 - Kangding, China

Vanuit Pingyao zijn we naar Xi An gegaan met de trein. In Xi An hebben we voor de verandering eens over de stadsmuur gefietst in plaats van gewandeld. Hier hebben we David en Ilse uit Belgie ontmoet, zij waren onze roommates. Ze hadden er al een lange reis op zitten door Mongolie, met hun auto, erg dapper! Ze reizen nu in China rond. Het bezoeken van het terracotta leger was natuurlijk een must. Het vinden van de juiste bus ging niet zonder slag of stoot door communicatie problemen, maar uiteindelijk is dit toch gelukt.

Van Xi An zijn we naar Chengdu gegaan met de slaaptrein. Een soft sleeper deze keer. Hier raakten we met Marc en zijn vader in gesprek. Zij gingen hun familie in Chengdu bezoeken. Marc heeft ons wat geinformeerd over de Sichuanese keuken. Hij en zijn vader waren erg behulpzaam. In Chengdu zijn we naar de Wenshu temple geweest met de grote pagoda. Nadien even een kopje thee gedronken in een nabijgelegen theehuis, leuk om dit ook eens mee te maken. Een theehuis is echt een ontmoetingsplek voor de Chinezen. Er worden hier spelletjes gedaan, kalligrafie, er wordt gelezen en het laatste nieuws wordt besproken. We wouden graag naar een rustig park, maar het People’s park van Chengdu bleek verre van rustig. Overal waren mensen aan het zingen dansen, muziek maken en dit op enkele meters afstand van elkaar. Het panda breeding centrum is op zo’n 8 km afstand van Chengdu, het is een mooi park en natuurlijk hebben de beesten een superschattig uiterlijk. De bezigheden van de panda’s zijn echter vrij eentonig want ze eten en slapen het grootste gedeelte van de dag.

In Jiuzhaigou maakten we voor het eerst kennis met de tibetaanse samenleving. De gastheer van Zhuo Ma’s homestay was erg vriendelijk en zorgde ervoor dat ons niets te kort kwam ondanks de taalproblemen en we konden wel met hem lachen. Het was een erg mooie lokatie. Angso was jarig en helaas hebben we dit niet uitgebreid kunnen vieren door de weersomstandigheden en de afhankelijkheid van een chauffeur. We hebben hier overigens wel heerlijk gegeten, ontbijt met ei en yak butter tea en heerlijke dinners met yakvlees en frites. Het National Park was erg mooi en erg toeristisch. Gelukkig hebben we een aantal zijpaadjes bewandeld, hier was het gelukkig een stuk rustiger dan op de hoofdwegen.

In het mr. Panda hostel ontmoetten we een jongen uit Amerika, eentje uit Slowakijke en weer een andere uit Frankrijk. De jongen uit Frankrijk heeft een jaar in China gewoond en studeerde Chinees. We hebben interessante gesprekken gevoerd met de jongens over de historie en de cultuur van China. We zijn gezamelijk naar een Club geweest. Verbazingwekkend hoe de Chinezen je adoreren, simpelweg omdat je een ander uiterlijk hebt.

We hadden besloten een de berg Emei Shan op te klimmen. Eigenlijk zouden we twee nachten op de berg overnachten. We vonden het een mooi tocht, het woud, de vlinders en de watervallen, maar ook erg zwaar met alle trappen. De volgende dag moesten we in de stromende regen lopen en besloten we door de kou en de schaarse kledingvoorraad om toch maar eerder terug te keren. We waren nog bijna door een aap aangevallen, want we hadden niet door dat we in een monkey area waren. Dus toen we aan onze snickers wouden beginnen kwam er vanuit het niets eentje op ons afgerend. Gelukkig hadden we de bamboo sticks mee als wandelstokken, deze kwamen ook goed als verdedigingsstokken te pas.

Op advies van een ander nederlands stel zijn we naar Kangding gereisd. Een busreis van maar liefst 8 uur. Het Zhilam hostel (Tibetaanse inrichting) heeft een erg gezellige sfeer en bij binnenkomst gelijk met een aantal medereizigers gekletst. Het is een fijne plek om even uit te rusten voordat onze reis naar Tibet begint.

1. Jeanet van der Velde:
    10 juni 2015
    Wat gaaf!!!!!!
    Wat een ervaring rijker!!!!
  2. Margrieta Tholen:
    23 juni 2015
    Wat leuk om jullie belevenissen zo te kunnen volgen!! Wat een mooie reis tot nu toe!
    Lekker genieten daar... :-D
  3. Ger:
    24 juni 2015
    Hallo Angso en Hanna,

Ontzettende leuke fotos! Leuk om ook de verhalen er achter te lezen. Zo te zien vermaken jullie je geweldig. Wat een ongelooflijke ervaring.

Nog veel plezier en veilige reizen toegewenst. Ik hoop snel weer meer fotos te zien en verhalen te kunnen lezen.
  4. Marc:
    24 juni 2015
    Hallo !

I am back to Europe for 3 weeks already... My family was fine and I am glad to learn that you are travelling through the Tibetan plateau ! Lhassa is definitely my chosen destination for the next time that I'll be here.
    Have fun !! ;)